Midsommar på Boda Gammelgård, Foto Hans Ollas

Försäljning och tidningen Bodabygden

Hembygdsföreningen tillverkar och säljer Bodahästen, två delar av Boda sockens historia, Bergoljeborrningarna och Boda kyrka, boken Tvåhundrafyrtio spelmän från Boda samt en bok på bodamål som heter Momorôs kattâ. Vi säljer även vykort och skulle det vara stängt i Sockenstugan så finns de på Biblioteket.

Två gånger om året ges tidningen Bodabygden ut där man kan läsa om händelser, gårdar och kultur både från nutid och dåtid. Tidningen distribueras till föreningens medlemmar och boende i Boda socken. Den går även att köpa på COOP Nära i Boda  samt beställas här på hemsidan.

Föreningen

Boda hembygdsförening är en ideell förening med drygt 450 medlemmar från Umeå i norr till Höllviken i söder. Föreningens huvudsakliga ändamål är att ”bland befolkningen väcka kunskap om, aktning för och kärlek till hembygden, dess natur och minnen samt verka för att rädda och bevara nedärvda kultur- och naturvärden inom orten”

Några av föreningens huvudområden för verksamheten är:

• Förvalta och utveckla Boda Gammelgård med byggnader, inredning och husgeråd, klädedräkter och vävnader samt arbetsredskap
  • Övervaka att befintliga kultur- och naturminnesmärken bevaras och om nödvändigt se till att de skyddas
  • Upplysa om och skapa intresse för lokal byggnadstradition samt dräkter, seder och bruk
  • Uppmuntra traditionell lokal hemslöjd samt underlätta för hantverkare att sälja sina produkter och fortsätta med sin verksamhet

Kansli finns i Sockenstugan där vi även har lokaler för uthyrning. Det finns en lokal för mindre grupper samt en lokal som kan ta emot 60 personer med ett nytt kök för kaffekokning och enklare maträtter. I Sockenstugan har det iordningställts en dräktkammare där man visar hur Bodadräkten ser ut med dess olika varianter. Dräktkammaren kommer att öppnas inom kort.

Bodahästen

Boda Hembygdsförening

Vi vill "väcka kunskap om, aktning för och kärlek till hembygden, dess natur och minnen"